Wirtualne latanie czyli najlepsze symulatory lotów

1
163
Wirtualne latanie czyli najlepsze symulatory lotów

Osobiście znam wielu sceptyków, którzy w momencie kiedy im powiem, że latam wirtualnie i jestem wirtualnym pilotem śmieją się pod nosem.
Przypuszczam, że w w ich wyobraźni kreuje się wizerunek samolotów wyposażonych w rakiety, joystick z niezliczoną liczbą przycisków i misja pilota „znajdź i zniszcz”. Niestety, albo całe szczęście tak nie jest, ale o tym poniżej.

Przypuszczam, że dla ciebie to nie jest oczywiste, ale samo latanie w realnym świecie (i wirtualnym również) dzieli się na dwa rodzaje: IFR – czyli latanie bez widoczności oraz VFR – latanie z widocznością. Przepisy lotnicze dokładnie określają zasady wykonywania lotów w tych specyfikacjach, jednakże generalnie małe rekreacyjne samoloty latają VFR, a duże komercyjne liniowe latają IFR.
Pewnie zastanawiacie się jakie FSX daje możliwości, otóż wymienię je poniżej:
Loty VFR i IFR

– realne samoloty takie jak Cessna 150, 152, 172, 182, WT-9 Aerospool, Boeingi, Airbusy i wiele innych. Każdy samolot wyposażony jest w komplet aparatury nawigacyjnej, radiowej, oraz tej która wpływa na lot. Każdy samolot możemy załadować pasażerami i paliwem co wpływa na warunki lotne. Samoloty musimy uruchamiać zgodnie z checklistami opublikowanymi przez producenta a w przypadku Katany D40 musimy wykonywać nawet jej serwis i kontrolować np. ilość oleju w silniku

– realne lotniska – wszystkie lotniska kontrolowane w Polsce posiadają swoje scenerie, które bardzo dobrze odzwierciedlają to jak one są zbudowane w rzeczywistości, dodatkowo wielu developerów pracuje i tworzy lotniska mniejsze (aeroklubowe). Lotniska wyposażone są w mapy dróg kołowania, lokalne procedury etc.

Zresztą zobaczcie sami:
realne scenerie – z tym może nie jest idealnie, bo nie została jeszcze opracowana technika która idealnie pokryła by cały świat prawdziwymi trójwymiarowymi obiektami, lecz wiele firm do urealnienia tego co widzisz za oknem mocno się przybliżyło tworząc różnego rodzaju dodatki, które np:

a) pokrywają obszar tzw. fototeksturą czyli obrazem o wysokiej jakości
b) pokrywają obszar autogenem czyli budynkami, mostami, drzewami
c) urealniają układ dróg, rzek, wybrzeża dzięki czemu mamy możliwość nawigacji na punkty w oparciu o atlas samochodowy

realna pogoda – w lotnictwie stosuje się tzw. depesze pogodowe METAR, na każdym lotnisku kontrolowanym znajdują się stacje pogodowe, które odczytują bieżące warunki pogodowe. W FSX-ie można stosować wiele dodatków, które w oparciu o te depesze generują pogodę, która na bieżąco się zmienia. Ja osobiście polecam FSRealWX. Ponadto w symulatorze odbywa się cykl dnia i nocy ze szczególnym rozdzieleniem na świt i zachód słońca. Realna pogoda również wpływa na aspekt lotu tzn. mamy w symulatorze deklinacje magnetyczną, ciśnienie barometryczne, wiatr który m.in. potrafi nas znieść z kursu.

I na tym co powyżej, poprzestają głównie ci którzy latają offline. Z moich obserwacji wynika również, że wiele ludzi posiada symulator microsoftu, jednakże latają oni przy jego użyciu na standardowych ustawieniach standardowymi maszynami i nie mają z tego większej frajdy bo u nich Polska wygląda tak jak Niemcy czy każdy inny kraj.

Kontrola lotnicza – czyli ziemia, wieża, zbliżanie i radar

Kontrola lotnicza to główny argument, który mnie osobiście bardzo zachęcił do latania w FSX. Jest to argument, który daje niesamowicie wiele frajdy chociaż też sporo wymaga od pilota. FSX ma możliwość podłączenia przy użyciu dodatkowych – darmowych aplikacji do światowej sieci VATSIM, która zrzesza w swoich ramach nie tylko pilotów, ale również kontrolerów i ich zadanie jest bardzo ważne a z drugiej strony tworzy wysoki poziom urealnienia naszego hobby.

VATSIM to nic innego jak właśnie kontrola lotu, którą prowadzą ludzie w zaciszu swoich domów na całym Świecie. Każdy z nich ma obowiązek zapewnienia bezpieczeństwa w powietrzu jak i na ziemi, wydaje komendy pilotom jak mają lecieć aby odbywało się to bezpiecznie i zachowaniem separacji do innych statków powietrznych.

VATSIM to również cała masa przepisów lotniczych, które są prawie identyczne jak w rzeczywistości począwszy od alfabetu lotniczego przechodząc przez procedury kołowania, startu lotu po drogach lotniczych, lądowania a nawet procedury RATOWNIK dla śmigłowców lotniczego pogotowania ratunkowego, w którego role możemy wcielić się latając w FSX. Kontrolerzy posługują się głównie językiem angielskim jednakże w granicach własnego kraju możemy posługiwać się językiem ojczystym.

Po podłączeniu do sieci VATSIM musicie się stosować do wielu zasad panujących na niebie – to taki kodeks drogowy szczegóły i zakres wiedzy potrzebnej do wykonywania lotów zgodnie z panującymi przepisami.

1 KOMENTARZ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here