Kilka porad dotyczących nagrywania dzwięku

0
144
Kilka porad dotyczących nagrywania dzwięku

Wielu czytelników podczas nagrywania dźwięków na twardy dysk swojego komputera używa analogowych mikserów, które świetnie sprawdzają się jako przedwzmacniacze mikrofonowe szczególnie dla mikrofonów, których wpięcie bezpośrednio w kartę dźwiękową komputera jest niemożliwe lub wymagają napięcia fantom (zasilanie studyjnych mikrofonów pojemnościowych).

Nie każdy jednak jest wprawiony w umiejętnym ustawieniu czułości mikrofonu oraz wysterowaniu sygnału na wyjściu miksera, co może powodować, że nagrywany sygnał jest zbyt słaby lub zbyt mocny, co skutkuje trzaskami przy głośniej wymawianych zwrotach lub mocniej zaśpiewanym wokalu.
Metoda ustawiania sygnału na dowolnym mikserze i dowolnym mikrofonie jest bardzo prosta i gwarantuje, że sygnał dostarczony do karty dźwiękowej komputera będzie miał odpowiednie parametry.

ZACZYNAMY:
Wpinamy mikrofon do wejścia mikrofonowego (canon) naszego miksera. Jeśli jest to mikrofon pojemnościowy włączamy napięcie fantom +48 V, jeśli jest to mikrofon dynamiczny NIE WŁĄCZAMY napięcia fantom! Włączając to napięcie przy dynamicznych mikrofonach możemy je uszkodzić!.

Wszystkie pokrętła nieuzywanych kanałów miksera skręcamy całkiem w lewo, z reguły jest to „minus nieskończoność dB” w przypadku regulatorów logarytmicznych lub „0″ w przypadku regulatorów z podziałką liniową np od 0 do 10.

Całkiem w lewo skręcamy również wszystkie regulatory czułości wejść – GAIN lub TRIM (1) w zależności od modelu miksera lub przedwzmacniacza.

Jak widzisz na fotce wszystkie pokrętła „PANORAMA„, „BALANS” oraz pokrętła regulacji barwy np: „HIGH” (wysokie częstotliwości), „MID” (średnie częstotliwości) i LOW (niskie częstotliwości) ustawiamy w pozycji środkowej ( 0dB).

Pokrętło poziomu głośności kanału (2), w który wpiety jest nasz mikrofon (w tym wypadku „LEVEL„) oraz pokrętło głównego wyjścia sumy (3) naszego miksera („MAIN MIX„) ustawiamy w środkowej pozycji 0dB. Jeśli używasz miksera, w którym zamiast pokręteł obrotowych są suwaki, to ustaw je dokładnie na podziałce 0 dB (jest to około 3/4 zakresu regulacji suwaków).

Teraz zaczynamy mówić lub spiewać do mikrofonu. Ważne jest, żeby robić to z taką siłą jaką będziemy nagrywać „na gotowo”. Nie moze być tak, że podczas próby i ustawiania sygnału w mikserze będziemy do mikrofonu szeptać, a podczas nagrywania mówić lub śpiewać „pełną parą”, gdzyż w takim przypadku nasze ustawienia miksera nie będą miały sensu.

Próbując mówić lub śpiewać zaczynamy przekręcać (4) w prawo pokrętło GAIN lub TRIM i robimy to do tego momentu, aż na wskaźniku wysterowania w naszym mikserze zacznie mrygać lub palić się ciągłym światłem (przeważnie zielona) dioda na poziomie 0 dB (5). Jeśli zdaży się, że czasem zapali się następna dioda (powyżej diody 0 dB), wtedy cofnij pokrętło GAIN lub TRIM. Generalnie chodzi o to, żeby sygnał na sumie miksera nie przekraczał wartości 0dB.

Jeśli korzystasz z regulatorów korekcji barwy (częstotliwości), to pamiętaj, aby po ustawieniu swojego brzmienia skorygować sygnał wyjściowy z miksera, żeby NIE PRZEKRACZAŁ wartości 0 dB.

W ten sposób ustawiony sygnał w mikserze analogowym możesz śmiało i spokojnie wpuścić do WEJŚCIA LINIOWEGO karty dźwiękowej komputera. Jesli Twój komputer dysponuje tylko wejściem mikrofonowym, to pamiętaj, żeby w panelu karty WYŁĄCZYĆ wszystkie polepszacze, turbo-boosty, eliminatory echa, odszumiacze, procesory dźwięku, korektory i inne niepotrzebne bajery. W przypadku większości komputerów i laptopów wejścia mikrofonowe są MONOFONICZNE.

Sposób ustawiania czułości i sygnału w mikserze dotyczy nie tylko mikrofonów. Tą samą techniką można poprawnie wysterować sygnały z instrumentów muzycznych, gitar elektrycznych, keyboardów itp.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here